tisdag 9 december 2008

Storstadsfasoner

En gång satt jag på ett populärt café i city, gissa vad som hände?

Det sitter en man och en kvinna vid bordet bredvid mig och pratar tyst och dirkret om olika teatrar och filmer som de har och skulle vilja spela i. Jag har aldrig sett dem förrut och aldrig hört talas om någon av filmerna eller teateruppsättningarna så jag antar att de är B(läs Ö)-kändisar som bara får medverka i halvtaskiga filmer som ingen ser och teatrar som går samtidigt som riktiga uppsättningar, dvs, ingen ser deras talanger. Om de nu har några..?

Vid ett annat bord sitter tre nyblivna mammor (lattemorsor) med tillhörande barn. Mammor på caféer kan räknas som vargar i en fårhage. Barnen skriker och stör. Mammorna skrattar stelt ikapp med varandra i hopp om att det skrikande barnet ska sluta skrika och uppföra sig, jag tror inte det fungerar så.. Hade jag vart mamma hade jag tagit upp mitt barn och tröstat eller matat det, beroende på vad som är problemet alltså men vad vet jag enligt dem kanske det är bäst att jag är utan barn? Så, nyblivna mammor ta er själva i kragen och ta hand om era barn och sudda bort de där falska stela skratten, vi förstår att det är tungt som fan att va mamma åt en litet barn vi kommer alltså inte gå fram till er och skälla ut er för att ni lyfter upp era skrikande barn ur vagnen. Tvärt om vi blir väldigt glada om ni gör det!

Sen har vi turisterna och då menar jag inte bara folk från andra länder utan även svenskar som inte är bosatta i stockholm. Vad är deras problem? Ingen verkar förstå de verbala ("stockholmska") språket och än mindre kroppsspråk.
Vad är det folk inte förstår med kö system? Och vad får dem att tro att de kan reglerna? Tänk dig själv att du är utomståeende dvs inte stockholmare eller icke svensktbosatt du ser en lång rulltrappa och du ser att folk står still på höger sida och att folk går på vänster sida? Hur gör du? De flesta gör så som man inte ska göra ställer sig på vänster sida och blockerar vägen för de stressade typerna som går upp i rulltrappan, varför kan folk inte förstå att ska man stå still är det höger sida som gäller annars är det fritt fram på vänstersidan är stockholmarnas normer uppenbara i ett sådant läge? Eller är vi nollåttor så inrutad i normerna själv så att vi inte förstår att detta är vanvett?

Nej, jag fattar ingenting.
det kanske är lika bra ?

Inga kommentarer: